dinsdag 5 mei 2015

Herontwerp

Mijn eerste idee voor een herontwerp was een thematische lessenserie voor het zaakvakonderwijs door middel van activerend leren. Voor een groot gedeelte ben ik het nog steeds eens met mijn idee voor het herontwerp. Het gedeelte over het activerend leren is enorm belangrijk voor de school. Dit kwam ook voor uit de curriculum analyse.

Sinds dit schooljaar is de school met een nieuwe visie begonnen. Deze visie is enorm in ontwikkeling. De nieuwe visie van de school heeft verschillende doelen. Met het hoger doel wordt aangegeven waarom basisschool Maria Regina bestaat: Zij willen graag een essentiële bijdrage leveren aan zelfbewuste wereldburgers, die verantwoording nemen voor zichzelf, anderen en hun omgeving. Het gewaagde doel laat een toekomstbeeld zien van basisschool Maria Regina.  “In 2020 zijn wij een brede school die een doorgaande lijn organiseert in onderwijs, opvoeding en ontspanning voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Door middel van actief leren benutten we de talenten van kinderen, ouders en leerkrachten optimaal.”

Bij mijn herontwerp zal ik dus gebruik moeten maken van het activerend leren. Onder activerend leren wordt verstaan: een proces waarbij de leerlingen op een interactieve manier de nieuwe kennis en vaardigheden construeren (Glaser, 1991).  Ik heb mijn trapmodel ook gericht op de onderdelen van activerende leren; het activerende directe instructiemodel, coöperatief leren en de 21st century skills. Het trapmodel heeft duidelijke doelen voor de leerkrachten, die ze kunnen gebruiken om tijdens de lessen activerend leren in te zetten.

Mijn herontwerp was ook gericht op het zaakvakonderwijs. Dit kwam ook naar voren vanuit de curriculum analyse. Een aantal leerkrachten zijn tijdens het zaakvakonderwijs aan het experimenteren met activerend leren. Bij andere leerkrachten volgen de kinderen samen met de leerkracht de methode. Ze lezen de teksten uit het boek en maken vervolgens de opdrachten. Er wordt opgemerkt dat kinderen de lessen op deze manier niet interessant vinden. Ze steken er weinig van op en hebben geen actief houding. Dit past ook niet bij de kernwaarden van de school. 

De lessen zullen gericht zijn op een vernieuwende manier van lesgeven. De kinderen moeten nieuwsgierig gemaakt worden waardoor ze open staan voor nieuwe kennis. Het klimaat in de klas moet veilig zijn waardoor kinderen een bruisend werkstuk, presentatie of een andere manier van presenteren kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.

Nu wilde ik eerst een thematisch lessenserie maken voor het zaakvakonderwijs gericht op het activerend leren. Maar ik denk dat leerkrachten meer hebben aan een hand-out, programma of lesvoorbereidingsformulier gericht op het activerend leren. Ik wil de onderdelen van het activerend leren terug laten komen in het programma zodat de leerkracht hun lessen makkelijk voor kunnen bereiden. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit om een lesvoorbereiding in het programma Prowise te maken. Alle leerkrachten werken met dit programma tijdens de lessen.  Ze kunnen dan met hulp en informatie het programma doorlopen en direct een les voorbereiden. De leerkrachten kunnen de lesvoorbereiding dan gebruiken tijdens de les.



Ik wil alle onderdelen van het activerende directe instructiemodel terug laten komen tijdens de les. Per fases van het instructiemodel kun je keuzes maken in het programma. Zo kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van een coöperatieve werkvorm. Kies je daarvoor dan kun je ook weer een keuze maken voor welke werkvorm ga je dan. Deze werkvorm staat dan uitgelegd in het programma en de leerlingen kunnen aan de slag. Vervolgens ga je weer naar een andere fases uit het activerende directe instructiemodel en daar kun je ook weer een keuze maken wat je gaat doen. Doordat de leerkrachten mogelijkheden krijgen en niet alles zelf hoeven uit te zoeken wordt het hopelijk makkelijker gemaakt op de les volgens de principes van het activerend leren te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten