Instructional design model gericht op niveaudifferentiatie.
We hadden de opdrachten gekregen om met het
ontwerpbureau een instructional design model te bedenken gericht op
niveaudifferentiatie. We waren als snel in de flow omdat we op school vaak
werken met differentiatie. We hadden al redelijk wat voorkennis waardoor we een
snelle start konden maken aan het model. We hadden kort tijd dat om het model te maken waardoor we snel door moesten werken.
Dit is het model:
We zijn uitgegaan van een cyclisch benadering: signaleren - diagnose check - differentiëren - toetsen en evalueren en remediëren.
Bij het signaleren wordt gekeken wat een leerling al weet en vanuit daar wordt gekeken wat hij of zij nodig heeft. Dit wordt bij de diagnose check nog een keer goed bekijken, daarbij ook gericht op het leerdoelen van het betreffende leerjaar. Als een leerling de leerdoelen kan halen blijft hij of zij in de klas en wordt er convergente, interne differentiatie toegepast. De leerling komt dan in één van de drie niveaus in de klas. In die drie niveaus wordt gedifferentieerd op inhoud en proces. Bij het toetsen en evalueren kan er gedifferentieerd worden op het product. Na de toetsing en evaluatie daarvan wordt er geremedieerd. Dit kan leiden tot herhaling of verdieping van de lesstof.
Mocht de leerling de leerdoelen nu niet kunnen halen dan wordt er gekeken of er bij de leerling op een divergente manier gedifferentieerd kan worden. Dan zal de leerling in de klas dus intern, aan eigen leerdoelen werken. Deze leerdoelen worden ook weer getoetst en vervolgens geëvalueerd. Dit leidt dan ook weer tot herhaling of verdieping van deze lesstof.
Mocht nu de leerling ook niet intern aan eigen leerdoelen kunnen werken, dan zal de leerling gebruik maken van externe differentiatie. Hierbij zal de leerling geplaatst worden op in andere groep of op een andere school.
Dit is een manier waarop bijna alle basisschool hun leerlingen kunnen indelen.Deze manier van differentiatie wordt ongeveer daadwerkelijk toegepast. In ons model zijn we niet op alle onderdelen even diep ingegaan en hebben we ook niet over alles nagedacht. Dit komt natuurlijk door de tijdgebrek die we op dat moment hadden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten