donderdag 19 maart 2015

Taxonomie


Afgelopen maandag hebben we weer bijeenkomst gehad over LA2. Dit keer ging het over het trapmodel en taxonomieën. Ik heb ook weer informatie verwerkt over de bijeenkomst. Dat is in dit document te vinden.

Er is een ontwerpbureau gestart met Julia, Floor en Laura. We zitten allemaal in het basisonderwijs en willen iets doen met de onderwijsbehoeften van de leerling, bijna allemaal op het gebied van zaakvakondewijs.

Vandaag opgezocht welke taxonomieën er bestaan. Hierbij een erg handig document gevonden.

https://score.hva.nl/Bronnen/Overzicht%20taxonomie%C3%ABn.pdf

Het OBIT - model spreekt mij op dit moment het meeste aan. Hierbij kan ik volgens mij alleen het leerling - gedrag bij weergeven. 

Mijn idee voor de trapmodellen is het volgende:

Ik wil eigenlijk twee modellen maken; één gericht op de leerkracht en één gericht op de leerlingen. 

Bij het leerkrachtgedrag wil ik door middel van de fases van het activerende directe instructiemodel in combinatie met coöperatief leren en de 21st century skills een trapmodel maken. Ik wil per fase beschrijven wat de leerkracht doet, welke coöperatieve werkvormen gebruik kunnen werken en welke onderdelen van de 21st century skills te zien zouden moeten zijn. 
Ik heb hierbij nog geen idee welke taxonomie ik kan gebruiken voor het leerkrachtgedrag. Het is misschien een idee om beginnende leerkracht, ervaren leerkracht, expertise van de leerkracht?? te gebruiken.  

Voor de leerlingen vind ik het nog lastig waar ik mijn trapmodel op wil richten. Ik heb eerst gekeken naar de tule / slo doelen. Daarbij heb ik gekeken wat leerlingen moeten kennen en kunnen maar er zijn heel erg veel leerdoelen. Ik moet dus eerst een keuze maken welk onderwerp ik ga pakken voor het thematisch werken bij het zaakvakonderwijs. Ik wil daarbij gebruik maken van een bestaande methodes. Ik heb nu informatie aangevraagd voor een thema bij de methode van IPC (http://www.ipc-nederland.nl/). Maar ik wil mijn herontwerp ook richten op het activerend leren waarbij coöperatief leren en de 21st century skills centraal staan. Ik moet dus een combinatie maken met de doelen van tule/slot (gericht op een thema) en de vaardigheden van leerlingen tijdens het activerend leren.

In dit document is de eerste opzet te zien van de trapmodellen. 

Verder hebben we ook nog bijeenkomst gehad voor LA5 waar ik mijn herontwerp voor LA2 bij nodig heb. Maar mijn LA5 is vooral gericht op de onderwijsbehoeften van de leerlingen tijdens het thematisch werken bij het zaakvakonderwijs als de didactiek van het activerend leren gebruikt wordt. Ik ga de leerlingen een woordspin in laten vullen met vaardigheden die leerlingen willen beheersen of leren bij het zaakvakonderwijs. Eigenlijk is de vraag: Wat is volgens jou een goede geschiedenis, aardrijkskunde of natuur les? Ik wil hierbij kijken waar de kinderen voor kiezen en of dit aansluit bij de didactiek van het activerend leren. Dit idee komt vooruit het volgende onderzoek: Opbrengstgericht werken in het basisonderwijs: implicaties voor de kwaliteit van de leraar (http://fontys.surfsharekit.nl:8080/get/smpid:28236/DS1/).

Dit zou mijn woordspin worden:


Weer een hele hoop ideeën in mijn hoofd maar helaas nog niks concreet uit kunnen werken. Het lezen en informatie verzamelen kost heel veel tijd!

Bijna vergeten!! Ik moet ook nog een mindmap maken...... 





1   






Geen opmerkingen:

Een reactie posten