maandag 9 maart 2015

Schoolbezoek: Basisschool Strijpdorp

Vandaag een bezoek gebracht aan de basisschool Strijpdorp in Eindhoven. Dit naar aanleiding van de opdracht om een innovatieve school te bezoeken.


Ik zag deze basisschool op de scrumy voorbij komen en het sprak mij gelijk aan. Dit komt vooral omdat de visie van de school overeenkomt met de visie van de school waar ik nu werk. Allebei zijn de scholen gericht op het ontdekken en ontwikkelen van talent. Verder is basisschool Strijpdorp ook net verhuisd naar een nieuw gebouw en heeft direct de innovatie doorgevoerd. Ik was erg nieuwsgierig wat hoe zij dat hebben gedaan en wat zij nu doen met het ontdekken en ontwikkelen van talent.






Basisschool Strijpdorp richt zich vooral op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Ze willen kijken naar hoe een leerling zich ontwikkelt  Daarbij wordt er wel uitgegaan van de doelen die landelijk vast zijn gesteld. De kinderen krijgen allemaal te weten welke doelen ze moeten kennen en kunnen. Hoe snel en op welke manier ze zich daar in ontwikkelen ligt niet vast. Zo hebben we gezien dat in de bovenbouw de leerlingen een map hebben waarin alle doelen voor het vak rekenen  zichtbaar zijn. De leerlingen weten welke opdrachten bij welke doelen horen. Ze kunnen er zelf voor kiezen om de uitleg bij de leerkracht te volgen om het doel te behalen of dat ze zelfstandig aan de slag gaan met dat doel. Als ze denken dat ze het doel beheersen laten ze dat aan de leerkracht zien. Dit kan door middel van het maken van gemaakte opdrachten of werkbladen. De leerlingen bepalen zelf wanneer ze klaar zijn om de toets te maken waarin die doelen getoetst worden. De leerlingen gaven aan dat ze het fijn vonden om zelf te bepalen of ze de uitleg van de juf volgden of dat ze zelfstandig aan de slag konden. Ze geven ook aan dat het handig is om te weten welke doelen je moet behalen aan het einde van een blok, dan weet je waar je naar toe werkt.

De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen en nemen dit ook op in het ontwikkeldossier van de leerlingen. Om de ontwikkelingen van de leerlingen te volgen hebben zij ook ontwikkelgesprekken met de leerlingen. Die ontwikkelgesprekken zijn op dit moment nog in de experimentele fase.
De ene leerling ontwikkelt zich sneller dan een andere leerling. Er is daarom gekozen om combinatiegroepen te vormen. Zo kunnen leerlingen op verschillende niveau binnen één groep aan de slag. De klaslokalen zijn zo ingericht dat leerlingen kunnen luisteren naar instructie, in een bepaalde hoek kunnen oefenen voor een vaardigheid en in een tussenlokaal rustig aan het werk kunnen.

Om terug te komen op het ontwikkelen van talent worden er t-time georganiseerd. De ouders van de leerlingen verzorgen workshop voor alle leerlingen. De leerlingen kunnen zich dan ontwikkelen in een talent dat zij interessant en boeiend vinden. Op deze manier worden er verschillende talent ontwikkeld in de breedste zin van het word. De ouders zijn direct betrokken bij de school waardoor ook ouders kunnen wennen aan het nieuwe onderwijsconcept.

Het team is op dit moment nog druk in de implementatiefase van de vernieuwing maar er zijn al mooie stappen te zien. Ik vond het erg interessant om te zien dat de leerkrachten proberen de vernieuwing na te streven en durven risico's te nemen waarbij soms fouten komen kijken. Deze fouten mogen ook gemaakt worden om vervolgens tot een betere uitwerking te komen van de onderwijsvernieuwing.

Ik neem het onderdeel over de doelen wel mee in mijn herontwerp. Ik wil graag dat leerlingen zich ontwikkelen om op het niveau wat bij ze past. Als de doelen duidelijk voor de leerlingen zijn dan kunnen ze kijken of ze de doelen ook beheersen. Ze kunnen een portfolio maken om te laten zien welke doelen ze beheersen. Verder vind ik het ontwikkelen van talent door middel van t-time ook erg interessant en zeker een idee om mee te nemen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten