Ik wil graag een herontwerp maken gericht op het zaakvakonderwijs voor op de basisschool. Onder zaakvakonderwijs verstaan we de wereldoriëntatievakken; geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek.
Ik wil het zaakvakonderwijs thematisch aanbieden waardoor kinderen met alle zaakvakken tegelijk bezig zijn maar gericht op één thema. Er is mij vanuit basisschool Maria Regina gevraagd of ik wil kijken wat de mogelijkheden zijn. Op een later moment zal er worden gekeken of deze manier van werken ook echt beter aansluit bij de behoefte van de leerlingen. Op dit moment worden de zaakvakken apart aangeboden. Iedere twee weken wordt een blok geschiedenis, aardrijkskunde of natuur gegeven. De kinderen volgen samen met de leerkracht de methode. Ze lezen de teksten uit het boek en maken vervolgens de opdrachten. Er wordt opgemerkt dat kinderen de lessen op deze manier niet interessant vinden. Ze steken er weinig van op en hebben geen actief houding.
De visie van de school is sinds dit jaar veranderd. Dit kernwaarden van de school zijn:
Ik wil mijn herontwerp voor de thematische manier van werken gericht zaakvakonderwijs verbinden met de kernwaarden van de school. Het herontwerp is gericht op een vernieuwende manier van lesgeven. De kinderen moeten nieuwsgierig gemaakt worden waardoor ze open staan voor nieuwe kennis.Het klimaat in de klas moet veilig zijn waardoor kinderen een bruisend werkstuk, presentatie of een andere manier van presenteren kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.
De nieuwe visie heeft een doel. Met het hoger doel wordt aangegeven waarom basisschool Maria Regina bestaat: Zij willen graag een essentiële bijdrage leveren aan zelfbewuste wereldburgers, die verantwoording nemen voor zichzelf, anderen en hun omgeving. Het gewaagde doel laat een toekomstbeeld zien van basisschool Maria Regina. “In 2020 zijn wij een brede school die een doorgaande lijn organiseert in onderwijs, opvoeding en ontspanning voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Door middel van actief leren benutten we de talenten van kinderen, ouders en leerkrachten optimaal.”
Als ik mijn herontwerp niet alleen wel richten op de kernwaarden van de school maar ook op de visie. Dan zal ik gebruik moeten maken van het activerend leren. Onder activerend leren wordt verstaan: een proces waarbij de leerlingen op een interactieve manier de nieuwe kennis en vaardigheden construeren (Glaser, 1991).
Kortom mijn herontwerp is gericht op het activerend leren binnen het thematisch zaakvakonderwijs.
Hoi Simone, je ontwerp biedt voldoende kansen om er een integraal ontwerp van te maken. Dus meerdere dimensies die bij elkaar komen waarbij ten minste één daarvan moet gaan over iets wat de leerling leert/ontwikkelt. De koppeling met visie is goed. Vraagt nog wel uitwerking in concrete doelbepalingen. Als je bijv. 'nieuwsgierige houding ontwikkelen' gaat meenemen, dan moet je dat vanuit de theorie onderbouwen en uitwerken in een leerdoelen-trap (taxonomie). Vanuit de zaakvakken kan je eenvoudig een vak- of leerdomein kiezen waarbinnen je het gaat toepassen. Tot slot, het concept activerend onderwijs is ook een bruikbare. Daarbij kan je ook de rol van de leraar als dimensie meenemen. Kortom: ga scherpe keuzes maken! Maandag starten we met doelbepalingen
BeantwoordenVerwijderen